مقالات

چگونه تاریخ تولید باتری خودرو را تشخیص دهیم؟

باتری خودرو

کافیه یک روز صبح به قصد روشن کردن خودرو سوار آن شده و متوجه شوید که برق خودرو قطع شده است. احتمالا اولین کاری که انجام خواهید داد چک کردن باتری است. اما ممکن است در این بین متوجه تمام شدن باتری اتومبیل خود بشوید. در این صورت تهیه یک باتری جدید الزامیست. اما یکی از دغدغه‌های مالکان خودرو خرید باتری با تاریخ تولید به روز است. در این مقاله از وبلاگ کلیک یدک نحوه تشخیص تاریخ تولید باتری خودرو را با هم مرور می‌کنیم.

چرا به روز بودن تاریخ تولید باتری خودرو از اهمیت زیادی برخوردار است؟ بازی اتومبیل برق لازم برای خودرو را تامین می‌کند. به همین جهت همواره احتیاج به شارژ شدن برای حفط کیفیت خدمات خود را دارد. اما چنانچه یک باتری نو و استفاده نشده برای مدت زمان حدودا بین چهار تا شش ماهه در انبار یا فروشگاه باقی مانده باشد از کیفیت روز اول خود بهره‌مند نیست و نمی‌توان برای استفاده طولانی مدت روی آن حساب کرد. این موضوع هم به دلیل شروع طول عمر باتری دقیقا از لحظه جای گذاری پلیت‌های باطری درون الکترولیت است. از لحظه جای گیری پلیت درون الکترولیت عمر مفید باتری شروع به کاهش کرده و نهایتا 2 تا 4 ماه پس از این عمل باتری فرصت دارد تا با نصب روی خودرو و شارژ شدن مداوم توسط دینام کیفیت خود را حفظ کند. توجه به این نکته ضروری است که عمر مفید باتری‌های ایرانی قبل از نصب روی خودرو بین 4 تا 6 ماه و باتری‌های خارجی بین 9 ماه تا یک سال است. بنابراین بهتر است از خرید باتری‌هایی که از مدت زمان گارانتی آن کمتر از 12 ماه باقی مانده باشد اجتناب کنید.

اما چگونه می‌توان تاریخ تولید باتری‌های اتومبیل را تشخیص داد ؟ تاریخ تولید باتری ایرانی، معمولا با استفاده از ارقام و به شکل تاریخ شمسی روی بدنه یا کارت گارانتی ذکر می‌شود؛ به عنوان مثال، باتری دارای کد 990921، در تاریخ 21 آذر سال 99 تولید شده است. در مورد باتری‌های خارجی، شیوه خواندن تاریخ تولید کمی متفاوت است. گاهی اوقات، برندهای مختلف از کدهای گوناگونی جهت نشان‌دادن تاریخ تولید باتری استفاده می‌کنند که البته در این بین، تنها دو کاراکتر برای شما اهمیت دارد؛ یکی ماه تولید باتری و دیگری، سال آن را به اطلاع شما خواهد رساند. سال تولید، معمولا به وسیله یک عدد و ماه تولید نیز، به‌واسطه حروف A تا M نشان داده می‌شود که حرف A برای ماه ژانویه و حرف M نیز برای ماه دسامبر در نظر گرفته شده است؛ به دلیل تشابه حرف L با عدد 1، معمولاً این حرف به‌عنوان نشان‌گر ماه دوازدهم مورداستفاده قرار نمی‌گیرد.

باتری خودرو

در پایان باز هم بر ضرورت تهیه باتری‌های تولید شده به تاریخ روز تاکید می‌کنیم زیرا استفاده از باتری‌های قدیمی نه تنها در کوتاه مدت شما را مجبور به خرید و تهیه مجدد باتری می‌کند بلکه ممکن است در مواقع ضروری امکان استفاده از خودرو را نیز از شما سلب کند.

جهت خرید انواع باتری‌های تولید شده با تاریخ روز، دارای گارانتی معتبر و با بهترین قیمت بازار از فروشگاه اینترنتی کلیک یدک از این لینک استفاده نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *