مقالات

جلوبندی خودرو چیست و چگونه از خرابی آن مطلع شویم؟

جلوبندی خودرو به قسمت جلو و زیرین خودرو گفته می‌شود و یکی از مهمترین قسمت‌های خودرو است که سلامت آن در عملکرد خودرو تاثیر چشم گیری دارد.

تمام افرادی که از اتومبیل شخصی استفاده مینمایند معمولا باید از حداقل نکات نگهداری خودرو که شامل نگهداری خودرو در فصلول مختلف، نگهداری از سیستم برق خودرو، نگهداری از جلوبندی و سیستم فرمان و تعلیق خودرو ، و… اطلاع داشته باشد.

جلوبندی سالم باعث می‌شود که کنترل خودرو بهینه تر شود. زمانی که جلوبندی خودرو دچار مشکل شده باشد، تعلیق خودرو در هنگام حرکت و رد شدن از سطوح ناهموار به درستی انجام نمی‌شود و در نتیجه برای ماشین مشکلاتی به وجود می‌آید.

بین سیستم تعلیق خودرو و جلوبندی ماشین، تفاوت‌هایی وجود دارد؛ سیستم تعلیق فقط شامل کمک‌فنرها و چرخ‌های عقب خودرو است و جلوبندی قسمت جلوی ماشین است که شامل فرمان و میل فرمان هم می‌شود.

با توجه به اینکه چرخ‌های جلو در هدایت خودرو به طرفین نقش دارند، لذا اهمیت سیستم تعلیق خودرو در جلو بسیار بیشتر از عقب خودرو است.به همین جهت است که به این قسمت از ماشین که شامل سیستم فرمان خودرو نیز می‌شود، به طور جداگانه، جلوبندی خودرو گفته می‌شود.

جلوبندی خودرو

اجزا جلوبندی

جلو بندی خودرو از چه اجزایی تشکیل شده است؟

قسمت جلوبندی ماشین تشکلی شده از اجزا و قسمت‌های مختلف و متنوعی است که هر کدام در ارتباط با یکدیگر عملکرد صحیح خودرو را تکمیل می‌کنند.

جلوبندی خودرو شامل چرخ ها، رینگ، سیبک ها، سیستم فرمان، میل تعادل، بلبرینگ فنر، کمک فنرها و همچنین سیستم تعلیق در بخش جلو می باشد که بروز مشکل در هر کدام از موارد یاد شده می تواند باعث ایجاد مشکل هنگام رانندگی گردد.

نشانه های بروز مشکل در جلوبندی خودرو چیست؟

از جمله علائم خرابی جلوبندی می‌توان به بروز لرزش در سرعت های خاص و یا نداشتن بالانس چرخها به خاطر بروز مشکل در سیبک ها اشاره کرد.

از مواردی که نشان دهنده خرابی در بخش جلوبندی است می‌توان به بروز صدای غیر عادی هنگام عبور کردن از دست اندازها اشاره کرد که معمولاً به خاطر بروز مشکل در کمک فنرها و همچنین میل تعادل اتفاق می‌افتد. لازم به ذکر است که بروز صدای از چرخها هنگام دور زدن نیز یکی دیگر از علائم خرابی جلوبندی می باشد که به دلیل خراب شدن بلبرینگ اتفاق می‌افتد و یا کشیده شدن هنگام رها کردن فرمان برای چند ثانیه در مسیرهای مستقیم جزو موارد دیگر بروز خرابی در جلوبندی می باشد.

همچنین منحرف شدن خودرو به یک طرف از علائم بارز وجود خرابی در جلوبندی ماشین می باشد که موارد یاد شده جزو رایج ترین علائم خرابی جلوبندی میباشد، که باید برای تعمیر به مراکز تخصصی حرفه‌ای مراجعه گردد تا تمام مشکلات به بهترین شکل ممکن رفع گردد.

سواری خشک و سفت

در صورتی که با گذشت زمان راحتی رانندگی کردن شما کم شده است و احساس می‌کنید که ماشین سفت و خشک سواری می‌دهد، به این معنی است که جلوبندی ماشین و سیستم تعلق آن فرسوده شده است و نیاز به بازبینی و تعمیر و تعویض دارد. در این حالت در عین حالی که در خودرو نشسته‌اید، تمام پستی و بلندی های جاده را احساس می‌کنید.

اختلالات فرمان خودرو

یکی دیگر از نشانه‌های خرابی جلوبندی ماشین این است که فرمان کشیده می‌شود یا اصطلاحا می‌زند. یعنی اینکه در هنگام پیچیدن ماشین، فرمان خودرو بر خلاف فرمان‌دهی راننده عمل کند. در غالب موارد علت این اختلال خرابی جلوبندی است.

مثلا ممکن است زاویه تایرها، مرکز تعادل و بالانس خودرو درگیر اختلالاتی شده باشند. همچنین لرزش فرمان در سرعت‌های خاص که غالبا به دلیل بالانس نبودن چرخ‌ها یا وجود مشکل در سیبک‌ها است هم نشان از خرابی جلوبندی ماشین دارد. به علاوه اگر ماشین در اصطلاح گیج می‌زند و به طرفین منحرف می‌شود، باز هم پای خرابی جلوبندی ماشین در میان است.

آج‌های ناهمگون بر روی تایرها

اگر می‌بینید که لاستیک شما در مدت زمان کوتاهی ساییده شده است یا ساییدگی ناهمگون در آج‌های تایر ماشین دیده می‌شود، نشان از خرابی جلوبندی ماشین دارد. همچنین شنیده شدن صدای سوت مانند از چرخ‌ها به خصوص در هنگام دور زدن معمولا در اثر خرابی بلبرینگ چرخ‌ها است.

روغنی بودن قطعات سیستم جلوبندی

اگر فنر و کمک فنرهای خودرو چرب و روغنی باشند، به این معنی است که جلوبندی خودرو ایراد دارد.

خرابی سیستم تعلیق

در حالی که خودرو در پارک است، به وسیله نیروی دستان خودرو، یک سمت از کاپوت را به سمت پایین فشار دهید. اگر پس از برداشته شدن فشار دست‌ها، خودرو بیش از دو یا سه بار بالا و پایین شد، سیستم تعلیق نیاز به بازبینی و تعمیر دارد. یادآوری می‌کنیم که شنیده شدن صداهای نامتعارف در هنگام عبور از موانع و دست‌اندازها به دلیل خرابی در کمک فنرها و میل تعادل از دیگر نشانه خرابی جلوبندی ماشین است.

سفارش عمده کلیک یدک

برخی از دلایل خرابی جلوبندی خودرو

لاستیک های خراب

آج تایرها، کیفیت آن‌ها و نحوه قرارگیری‌شان در بسیاری از پارامترهای جلوبندی سالم تاثیر مستقیم دارد؛ تا جایی که تفاوت میزان آج لاستیک چپ و راست می‌تواند غربیلک را تا حدودی بلرزاند. لذا حتما به کیفیت لاستیک‌ها خصوصا لاستیک‌های جلو توجه کنید.

عدم بالانس چرخ‌ها

در صورتی که چرخ‌های ماشین بالانس نباشند، فرمان می‌لرزد و در صورت بی‌توجهی به این موضوع، جلوبندی خراب می‌شود.

ناکافی بودن عملکرد میل تعادل

میل تعادل به کمک دو بوش در جلوبندی ماشین قرار گرفته است؛ در صورت خرابی این بوش‌ها غربیلک فرمان می‌لرزد و اصطلاحا فرمان می‌زند. این بوش‌ها در بی سر و صدا کار کردن سیستم تعلیق و جلوبندی ماشین نقش مهمی ایفا می‌کنند.

خرابی بلبرینگ‌ها

خرابی بلبرینگ چرخ، صدای خاصی دارد که نشان‌دهنده معیوب بودن این قطعه است. فراموش نکنید که تنظیم بلبرینگ چرخ بسیار مهم است و در عمر بلبرینگ و کارکرد آن تاثیر دارد.

سیبک خراب

خرابی و لقی سیبک موجب لرزش فرمان و زدن فرمان می‌شود. سیبک نباید حرکت عمودی چندانی داشته باشد.

آسیب به شاسی خودرو

اگر شاسی خودرو آسیب دیده باشد، به سرعت تنظیمات اولیه کارخانه و ابعاد شاسی بهم می‌ریزد. خودرویی که در اثر تصادف، شاسی آن تغییر حالت پیدا کرده باشد، به سرعت در سیستم جلوبندی مشکل پیدا می‌کند. برگرداندن شاسی به حالت اول بسیار سخت و حتی گاهی غیر ممکن است. کشیدن فرمان به یک سمت، خراب شدن سریع پلوس‌ها و پاره شدن گردگیر از نشانه‌های خرابی شاسی خودرو است.

خرابی سگ‌دست

خرابی سگ‌دست باعث کشیده شدن فرمان به یک سمت می‌شود؛ اما خوشبختانه تعمیر و تعویض آن کار سخت و هزینه‌بری نیست.

فنر و کمک‌فنر ضعیف

در صورتی که فنر و کمک‌فنر ماشین ضعیف شده باشد، سیستم هدایت خودرو تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در نهایت فرمان کشیده می‌شود.

خرابی ترمز

نیروی ترمز باید به یک اندازه بین چرخ‌ها تقسیم شود، در غیر این صورت یک چرخ بیشتر از دیگری تحت فشار قرار می‌گیرد. در نتیجه تغییر دور به سرعت انجام می‌شود و فرمان به یک طرف منحرف می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *