مقالات

انواع نقص فنی بخاری خودرو و راه‌های شناسایی آن

با رسیدن فصل سرما یکی از دغدغه‌های رانندگان سلامت بخاری خودرو است. خرابی سیستم گرمایش خودرو اعم از عدم کارکرد مطلق یا پرتاب باد سرد می‌تواند رانندگی را به یک فرآیند سخت و آزاردهنده در زمستان تبدیل کند. وجود نقص فنی در بخاری اتومبیل علاوه بر موارد ذکر شده می‌تواند خطرناک هم باشد و چه بسا به علت نفوذ سرما در کابین خودرو و کاهش تمرکز راننده موجب بروز حوادث شود.

قبل از اینکه علل خرابی بخاری خودرو را بررسی کنیم بهتر است با نحوه کارکرد آن آشنا شویم:

عملکرد بخاری خودرو چگونه است؟

بخاری خودرو به هیچ موتور یا سیستم مجزایی همانند کمپرسور کولر احتیاج ندارد و به کمک گرمای موتور و آب رادیاتور اتومبیل کار می‌کند. در واقع بعد از روشن کردن خودرو و گرم شدن موتور، آب رادیاتور گرمای اضافه موتور را جذب کرده تا دمای آن متعادل بماند. این آب گرم به صورت متناوب بین رایاتور و موتور خودرو در جریان است. بعد از بالا رفتن آمپر آب تا درجه معمول مقداری از این آب به رادیاتور بخاری وارد می‌شود تا دمای این قسمت را نیز تنظیم و آن را گرم کند. در این مرحله اگر بخاری خودرو را روشن کنید یک سیستم دمنده که بر روی رادیاتور بخاری نصب شده با قدرتی که از باطری اتومبیل می‌گیرد هوای گرم حاصل شده از گرمای رادیاتور بخاری را از طریق مجراهای مشخص به درون کابین اتومبیل هدایت می‌کند.

نشانه‌های خرابی بخاری خودرو

به طور کلی نقص فنی بخاری خودرو به دو مورد تقسیم می‌شود:

روشن نشدن سیستم بخاری یا عدم پرتاب باد.

پرتاب باد با دمای پایین و سرد.

علل خرابی بخاری خودرو

خرابی ترموستات موتور: ترموستات یک قطعه مکانیکی است که درون مخزن آن از مواد حساس به حرارت پر شده است. این مواد بعد از رسیدن دمای آب موتور به گرمای مورد نیاز منبسط شده و راه عبور آب از سمت موتور به رادیاتور خودرو برای خنک سازی و ورود مجدد به موتور خودرو را باز می‌کند. حال اگر ترموستات خودرو دچار خرابی شود جریان آب به صورت مداوم برقرار است و آب رادیاتور هیچگاه به حرارت لازم برای گرم کردن رادیاتور بخاری نخواهد رسید. این دسته از خرابی سیستم بخاری خودرو را که به علت نقص ترموستات حادث شده را با توجه کردن به آمپر آب و بالا نرفتن آن به راحتی می‌توان تشخیص داد.

انسداد لوله‌های ورودی و خروجی آب به رادیاتور بخاری: یکی از دلایلی که متخصصان توصیه می‌کنند تا در تمام فصول سال از مایع ضد یخ در رادیاتور خودرو استفاده شود خاصیت ضد رسوبی این مایع است. در صورت عدم استفاده از مایع ضد یخ و آب مخصوص رادیاتور سطوح و مجاری رادیاتور اصلی و رادیاتور بخاری به مرور زمان دچار گرفتگی و انسداد به وسیله رسوب خواهند شد. این مورد باعث اختلال در جریان آب گرم در رادیاتور بخاری و افت گرمای تولید سیستم بخاری خودرو می‌شود.

نقص واتر پمپ خودرو: وظیفه انتقال آب بین رادیاتور و موتور اتومبیل بر عهده واترپمپ است. خرابی واتر پمپ می‌تواند عامل آسیب‌های جدی به موتور مانند افزایش احتمال خرابی واشر سرسیلندر باشد. علاوه بر این با خرابی واتر پمپ آب به خوبی به گردش در نخواهد آمد و حجم آب وارد شده به رادیاتور بخاری کاهش می‌یابد. در نتیجه ممکن است بخاری خودرو با افت فاحش دما به کار خود ادامه دهد.

روشن نشدن بخاری خودرو: چنانچه بخاری خودرو روشن نشود ایراد را می‌توان در دو قسمت پیدا کرد. ابتدا لازم است تا با مراجعه به جعبه فیوز خودرو و استفاده از راهنمای روی درب آن برای پیدا کردن جایگاه فیوز بخاری، اقدام به تعویض فیوز آن کرد. به یاد داشته باشید که حتما عدد روی فیوزها با هم برابر باشند. در صورتی که سیستم بخاری همچنان غیر فعال باشد احتمال خرابی دمنده بخاری وجود دارد که با مراجعه به تعمیرگاه‌های مجاز و معتبر می‌توانید نسبت به رفع این مشکل اقدام کنید.

توجه داشته باشید که اگرچه از سیستم بخاری خودرو در فصول بهار و تابستان استفاده نمی‌شود اما همواره احتمال سفر به مناطق سردسیر وجود دارد پس همواره از عملکرد صحیح سیستم بخاری خودروی خود اطمینان حاصل کنید. همچنین صحت کارکرد سیستم گرمایش خودرو در مراحل اخذ معاینه فنی بررسی خواهد شد و وجود نقص در این سیستم موجب عدم صدور گواهی معاینه فنی برای خودرو می‌شود.

برای تهیه لوازم یدکی اصلی و دارای گارانتی مربوط به سیستم تهویه و گرمایش خودرو می‌توانید از طریق این لینک اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *