مقالات

نقش و خرابی پمپ بنزین خودرو چیست و چطور عمر آن را افزایش دهیم

اگرچه شنیدن عبارت پمپ بنزین تصویر جایگاه‌های سوخت‌رسانی را در ذهن ما تداعی می‌کند اما پمپ بنزین نام یکی از قطعات فنی خودرو است که در ادامه این مقاله به وظیفه و نقش این قطعه، عوامل موثر بر خرابی و نقص فنی آن و راهکارهای افزایش عمر پمپ بنزین می‌پردازیم.

پمپ بنزین خودرو چیست؟

پمپ بنزین که جزء لوازم یدکی الکترونیکی دسته‌بندی می‌شود وظیفه پمپاژ و انتقال بنزین از باک خودرو به سوزن‌های انژکتور یا کاربراتور را برای ورود به محفظه‌های احتراق یا همان سیلندرهای خودرو را برعهده دارد. حتما شما هم زمانی که سوئیچ خودرو را در حالت روشن (ON) قرار می‌دهید صدای پمپاژ سوخت توسط پمپ بنزین را شنیده‌اید. در اینصورت بهتر است استارت زدن خودرو را به بعد از قطع شدن این صدا موکول کنید تا سوخت کافی برای روشن کردن خودرو به موتور اتومبیل برسد.

پمپ‌های بنزین برحسب نوع خودرو و میزان نیاز موتور آن مقدار متفاوتی از بنزین را به انژکتورها منتقل می‌کند اما فشار انتقال نرمال در بین تمامی خودروها عددی بین 4 تا 6 بار است. در صورتی که میزان فشار بیشتر از 6 بار باشد پمپ بنزین تحت فشار مضاعف قرار خواهد گرفت و به مرور موجب خرابی آن می‌شود. چنانچه این فشار کمتر از عدد 4 باشد نیز سوخت کافی برای روشن نگه‌ داشتن خودرو به موتور نرسیده و اتومبیل خاموش خواهد شد.

چه عامی بر خرابی پمپ بنزین خودرو تاثیر دارد؟

اگرچه پمپ بنزین خودرو مصرفی محسوب شده و عمر مفیدی دارد اما در صورتی که عادت دارید تا زمانی که چراغ بنزین خودرویتان روشن نشود به جایگاه سوخت مراجعه نکنید باید بدانید که این کار عامل اصلی خرابی پمپ بنزین اتومبیل است. کارکرد پمپ بنزین باعث افزایش دمای آن می‌شود و این قطعه از بنزین موجود در باک خودرو به عنوان عاملی برای خنک سازی خود استفاده می‌کند. حال در صورت کمبود بنزین در باک خودرو فرآیند خنک سازی پمپ بنزین به درستی انجام نشده و احتمال خرابی آن را به شدت افزایش می‌دهد. همچنین با کمبود بنزین در باک اتومبیل احتمال ورود رسوبات و شن و ماسه‌ای که در باک ته نشین شده‌اند به پمپ بنزین وجود دارد. با ورود این اجسام، مجاری پمپ بنزین دچار گرفتگی خواهد شد حال پمپ بنزین فشار بیشتری برای انتقال سوخت اعمال می‌کند که باعث سوختن این قطعه می‌شود.

انواع خرابی‌های پمپ بنزین خودرو

به طور کلی سه دسته خرابی در پمپ بنزین رایج است.

سوختن کامل پمپ بنزین:

در این حالت پمپ بنزین به طور کامل از کار خواهد افتاد. برای شناسایی این خرابی کافیست سوئیچ خودرو را روی حالت روشن (ON) قرار بدهید. چنانچه صدای پمپاژ سوخت به موتور از طریق پمپ بنزین به گوش نرسید نشانه سوختگی پمپ بنزین است. همچنین در صورت وقوع این خرابی خودرو روشن نخواهد شد.

نیم سوز شدن پمپ بنزین:

در صورت نیم سوز شدن پمپ بنزین اتومبیل، هر از گاهی علائمی نظیر ریپ زدن خودرو، خاموش شدن آن و عدم روشن شدن را مشاهده خواهید کرد. چنانچه بعد از حدود 10 دقیقه استراحت خودرو روشن شود نشانه نیم سوز شدن پمپ بنزین است. این وقفه در روشن شدن خودرو هم به علت نیاز پمپ بنزین به خنک شدن است. در حالت نیم سوز فشار بسیار زیادی بر روی پمپ بنزین اعمال می‌شود و در آینده‌ای بسیار نزدیک این قطعه به طور کامل از کار باز خواهد ماند.

سوختن فیوز پمپ بنزین:

در صورتی که پمپ بنزین خودرو از کار افتاده باشد احتمال سوختن آن نزدیک به نود درصد است. اما قبل از تعویض این قطعه نسبت به بررسی و تعویض فیوز آن اقدام کنید. برای اینکه به سراغ جعبه فیوز خودرویتان بروید. این جعبه فیوز معمولا در قسمت چپ داشبورد و زیر دریچه تهویه هوای راننده قرار دارد. درب آن را باز کنید و طبق راهنمای موجود فیوز مربوط به پمپ بنزین را پیدا کرده و نسبت به تعویض آن با فیوز هم عدد اقدام نمائید. در صورتی که مشکل برطرف نشد می‌توان یقین حاصل کرد که عمر مفید پمپ بنزین خودرو به آخر رسیده است.

نشانه‌های خرابی پمپ بنزین خودرو

اگر با یکی از نشانه‌های زیر در خودرویتان روبرو شدید بهتر است با مراجعه به تعمیرکاران مجاز نسبت به بررسی و در صورت لزوم تعویض پمپ بنزین اتومبیل خود اقدام کنید.

عدم به گوش رسیدن صدای پمپاژ سوخت:

به این مورد جلوتر هم اشاره شده است. چنانچه در هنگام قرار دادن سوئیچ خودرو در حالت روشن (ON) صدایی از پمپ بنزین خودرو به گوش نرسید به احتمال زیاد با خرابی پمپ بنزین خودرو مواجه شده‌اید.

روشن نشدن خودرو:

اگر هرچه استارت می‌زنید خودرو روشن نمی‌شود می‌توانید به خرابی پمپ بنزین شک کنید. اگر با ترفند هل دادن و استفاده از دنده دو نیز خودرو روشن نشود شک به خرابی پمپ بنزین خودرو پررنگ‌تر خواهد شد.

عدم واکنش خودرو به فشردن پدال گاز:

اگرچه این نشانه برای مشکلات برقی مانند مشکل شمع و وایرها هم شایع است اما در صورت نیم سوز شدن پمپ بنزین، این قطعه نمی‌تواند بنزین لازم برای افزایش شتاب را به موتور خودرو منتقل کند. در نتیجه هر چقدر هم که به فشار روی پدال گاز بیافزایید نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

ریپ زدن خودرو:

اگر حین حرکت با سرعت ثابت خودرو ریپ بزند نیز می‌تواند نشانه نارسایی و ایراد در سیستم انتقال سوخت توسط پمپ بنزین باشد. این یکی دیگر از نشانه‌های نیم سوز شدن پمپ بنزین خودرو است.

افزایش شتاب و سرعت خودرو بدون فشردن پدال گاز:

تصور کنید با سرعتی ثابت در حال حرکت با اتومبیلتان هستید. ناگهان بدون اینکه شما فشار مضاعفی بر روی پدال گاز اعمال کنید، شتاب خودرو زیاد می‌شود. این حالت معمولا به صورت یک جهش سریع خودرو به سمت جلو روی داده و سریعا برطرف شده و خودرو به سرعت سابق خود برمی‌گردد. این مشکل نیز به علت خرابی پمپ بنزین روی می‌دهد. علت این افزایش شتاب ناگهانی ارسال مقدار بنزینی بیشتر از نیاز موتور توسط پمپ بنزین دارای ایراد است.

اگر هر یک از نشانه‌های بالا را در خودروی خود مشاهده می‌کنید سریعا برای تعمیر خودرو و رفع مشکل به تعمیرکاران مجاز مراجعه کنید. همچنین با تهیه پمپ بنزین خودروی خود از کلیک یدک مطمئن خواهید بود که محصولی اصلی و دارای گارانتی خریداری کرده‌اید.

برای مشاهده انواع پمپ بنزین‌های اصلی دارای گارانتی و با بهترین قیمت بازار از این لینک اقدام نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *