مقالات

نقش شمع در خودرو چیست؟

شمع خودرو

شمع خودرو که در دسته‌بندی لوازم مصرفی برقی اتومبیل قرار می‌گیرد از جمله مواردیست که اگرچه قیمت بالایی ندارد اما نقش و وظیفه مهمی را بر دوش کشیده و خرابی آن می‌تواند عملکرد خودرو را به طور کامل مختل کند. در این مقاله از وبلاگ کلیک یدک به بررسی وظیفه شمع خودرو و انواع آن پرداخته‌ایم.

شمع خودرو چه وظیفه‌ای دارد؟

در تعریف ساده شمع خودرو وظیفه ایجاد جرقه برای احتراق موتور را برعهده دارد. اما برای درک بهتر نقش شمع نیاز است که عملکرد موتور خودرو آن به طور کامل توضیح داده شود. موتور اتومبیل وظیفه تامین انرژی جنبشی مورد نیاز گیربکس برای به حرکت درآوردن خودرو را بر دوش می‌کشد. به این منظور موتور نیاز دارد تا این انرژی را از احتراق بنزین یا گاز به دست بیاورد. برای این کار محفظه‌های مخصوصی در موتور خودرو به نام سیلندر تعبیه شده است. بسته به نوع موتور هر سیلندر بین 2 تا 4 سوپاپ دارد که دو مورد وظیفه ورود سوخت و هوا به سیلندر و دو مورد وظیفه خروج دود و انتقال آن به اگزوز را برعهده دارند. هوا و سوخت از سوپاپ‌های مشخص شده وارد محفظه احتراق شده و سپس توسط پیستون‌ها فشرده می‌شوند. حال نیاز به ایجاد احتراق است. در این قسمت شمع خودرو وارد عمل ‌شود. همانطور که پیش‌تر گفتیم شمع وظیفه تامین جرقه به منظور ایجاد احتراق در سیلندر را دارد. البته شمع خودرو نیز برای تامین جرقه به برق احتیاج دارد. این برق از طریق کوئل تامین و به وسیله وایرها به شمع می‌رسد. شمع خودرو نیز برق تامین شده را تبدیل به جرقه کرده و مخلوط هوا و سوخت فشرده شده در سیلندرها را تبدیل به احتراق می‌کند. حال می‌توان تصور کرد که اگر شمع کار نکند یا عملیات ایجاد جرقه را زودتر از زمان لازم انجام دهد می‌تواند عامل افت خروجی موتور خودرو باشد.

انواع شمع خودرو

در بازار لوازم یدکی خودرو انواع مختلف شمع را از جمله شمع سرد، شمع نیکلی، شمع گرم، شمع چند الکترودی، شمع ایریدیومی و شمع پلاتینیومی می‌توان پیدا کرد. در بین انواع شمع ذکر شده شمع‌های پلاتینیومی با توجه به اینکه جنس الکترود آن‌ها از آلیاژ پلاتینیوم است علاوه بر اینکه تا 2500 درجه سانتی گراد گرما را تحمل می‌کنند به راحتی تا 90 هزار کیلومتر نیز عمر مفید دارند. همچنین درصورت نگهداری صحیح و سبک رانندگی نرمال این عمر می‌تواند تا 100 هزار کیلومتر هم افزایش پیدا کند. در ادامه به معرفی کوتاه هر کدام از انواع شمع‌های ذکر شده می‌پردازیم:

شمع سرد: شمع سرد مختص استفاده در موتورهای با دمای بالا طراحی شده است. این نوع از شمع‌ها به اصطلاح پایه کوتاه هستند.

شمع گرم: عملکرد این شمع دقیقا برعکس شمع‌های سرد است و مختص به موتورهایی با دمای پایین هستند. شمع‌های گرم در دسته‌ شمع‌های پایه بلند قرار می‌گیرند.

شمع نیکلی: الکترود این نوع از شم‌ها که عمر کوتاهی هم دارند از آلیاژ نیکل تشکیل شده است به همین علت به آن‌ها شمع نیکلی می‌گویند.

شمع پلاتینیومی: همانطور که پیشتر هم اشاره شد این نوع از شمع‌ها از آلیاژ پلاتینیوم ساخته شده‌اند و عمر و مقاومت بالایی در برابر گرمای زیاد دارند.

شمع ایریدیومی: جنس الکترود مثبت این دسته از شمع‌ها از ایریدیوم تشکیل شده و از طول عمری حتی بیشتر از شمع‌های پلاتینیومی برخوردارند.

شمع‌های چند الکترودی: الکترود منفی شمع‌ها که وظیفه جرقه زنی را بر عهده دارند پس از هر بار ایجاد جرقه دچار سائیدگی می‌شوند. در این نوع از شمع‌ها پس از خوردگی کامل یک الکترود منفی، الکترود دیگری فعال و وارد مدار می‌شود. به این صورت عمر مفید این نوع از شمع‌ها از انواع دیگر بیشتر می‌شود.

مشخصات شمع‌های مناسب

برای خرید شمع خودرو حتما باید توجه کنید که بدنه شمع از سرامیکی قوی ساخته شده باشد در غیر این صورت شمع با کوچکترین فشاری شکسته و غیر قابل استفاده خواهد شد. مواردی از شکستن شمع در داخل محفظه موتور دیده شده که خارج کردن آن فرایند بسیار دشواری است. همچنین در هنگام خرید شمع حتما میزان تحمل حرارت آن‌ را از اطلاعات روی جعبه خوانده و در صورتی که میزان حرارت قابل تحمل درج شده زیر 1500 درجه سانتیگراد باشد از خرید آن اجتناب کنید.

برای خرید انواع شمع و وایر های اصلی و دارای ضمانت از این لینک اقدام نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *