مقالات

آشنایی با واشر سرسیلندر و عوامل خرابی آن

آشنایی با واشر سرسیلندر و عوامل خرابی آن

سوختن واشر سرسیلندر یکی از نقص‌های فنی رایج خودرویی در ایران است که هر راننده‌ای حداقل یک‌بار با آن روبرو شده است. در این پست از بلاگ کلیک یدک به معرفی و شناخت نشق واشر سرسیلندر، علائم خرابی آن و راهکارهای افزایش طول عمر این قطعه مهم در خودرو می‌پردازیم.

نقش واشر سر سیلندر در موتور خودرو چیست؟

همانطور که حتما می‌دانید موتور خودرو شامل محفظه‌هایی برای عبور و گردش آب و روغن به صورت مجزا است. آب وظیفه خنک‌سازی موتور و رونق نیز وظیفه روانکاری سطوح موتور را برای حرکت روان پیستون‌ها را دارد. حال اگر آب رادیاتور وارد محفظه سیلندر خودرو شود و با روغن ترکیب شود می‌تواند خاصیت روانکاری روغن را تحت الشعاع قرار دهد. خرابی‌های دیگری نیز در صورت ورود آب به سیلندر موتور برای خودرو به وجود خواهد آمد که در ادامه این مطلب به آن‌ها نیز می‌پردازیم.

واشر سرسیلندر قطعه‌ای ساخته شده از جنس پنبه نسوز، مس و فولاد است که با هدف آب‌بندی بین مجراهای سیستم روغن‌رسانی و آب در موتور خودرو بین سیلندر و سرسیلندر اتومبیل قرار می‌گیرد. در واقع این واشر امکان ترکیب شدن آب و روغن موتور و ورود آن به محفظه احتراق را از بین می‌برد.

در صورتی که واشر سر سیلندر دچار خرابی شده و شکل طبیعی خود را از دست بدهد (دفورمه شدن) اصطلاحا به آن سوختن واشر سر سیلندر می‌گویند که به معنای واقعی سوختن آن نیست.

علل سوختن واشر سر سیلندر خودرو چیست؟

دلایل زیادی برای سوختن واشر سرسیلندر وجود دارد که با اطلاع از آن‌ها می‌توانید از خرابی این قطعه و تحمیل هزینه‌های سرسام آور تعمیرات سرسیلندر و موتور اتومبیلتان جلوگیری کنید. لیست زیر اصلی‌ترین علل خرابی یا سوختن واشر سر سیلندر خودرو هستند:

  • کم یا خالی بودن آب رادیاتور در حین رانندگی
  • رانندگی طولانی مدت با دور موتور بالا و تحمیل فشار به موتور خودرو
  • خرابی و عملکرد نادرست ترموستات موتور
  • حرارت بالاتر از استاندارد آب رادیاتور یا به اصطلاح جوش آوردن
  • خرابی فن خودرو و توقف عملکرد آن پس از خاموش کردن خودرو

البته چنانچه اخیرا با مشکل خرابی این قطعه روبرو شده و از محصولی با کیفیت پایین استفاده کرده باشید احتمال خرابی دوباره واشر سر سیلندر اتومبیل در مدت زمانی کوتاه به شدت افزایش پیدا می‌کند. توصیه کلیک یدک استفاده از واشرهای اصلی عرضه شده توسط این فروشگاه اینترنتی است.

چطور متوجه سوختن واشر سر سیلندر بشویم؟

  • ترکیب شدن آب و روغن یا به اصطلاح آب روغن قاطی کردن اصلی‌ترین راه تشخیص خرابی واشر سر سیلندر است. چنانچه در هنگام چک کردن سطح روغن موتور رنگ روغن به صورت شیری مایل به خاکستری درآمده باشد نشانه خرابی قطعی واشر سرسیلندر خودرو است.
  • خروج آب از اگزوز خودرو نیز یکی دیگر از نشانه‌های سوختن واشر سرسیلندر است. البته در فصول سرد سال و هنگام روشن کردن صبحگاهی خودرو امکان خروج چند قطره آب از اگزوز خودرو وجود دارد اما چنانچه بعد از گرم شدن موتور و اگزوز اتومبیل همچنان قطره‌های آب با فشار و شدت زیاد از اگزوز خارج شود نیز می‌توان به خرابی واشر سر سیلندر پی برد.
  • کم شدن آب رادیاتور به صورت مداوم و بعد از پر کردن آن نیز نشان از ورود آب به سیلندرهای موتور و خروج از طریق اگزوز دارد که این مورد نیز یکی دیگر از نشانه‌های نقص در واشر سرسیلندر خودرو است.
  • کاهش توان و کشش خودرو را می‌توان یکی دیگر از عوامل خرابی واشر سرسیلندر دانست. با ورود آب به سیلندرها عملکرد موتور مختل شده و از توان خروجی آن کاسته می‌شود. البته ممکن است این مورد با مشکل دیسک و صفحه اشتباه گرفته شود اما بهتر است بدانید که با ضعیف شدن صفحه کلاچ خودرو اتومبیل اصطلاحا گاز می‌خورد اما شتاب و توان کافی را ندارد اما در زمان سوختن واشر سر سیلندر خودرو خودرو گاز نخورده و نشانگر دور موتور واکنشی به فشار دادن پدال گار نشان نمی‌دهد.
  • چنانچه خودرو دیر روشن شده و صدای ناشی از استارت کند شده باشد نیز از دیگر نشانه‌های سوختن واشر سر سیلندر است. در این مورد بعد از روشن شدن خودرو صدای موتور از حالت طبیعی خود خارج شده و صدایی بم پیدا می‌کند. اگر با صدای طبیعی موتور اتومبیل خود به خوبی آشنا باشید به راحتی متوجه این تغییر حالت صدای موتور خواهید شد.
  • چسبیدن گل قهوه‌ای رنگ به درب رادیاتور خودرو و مشاهده لجن‌های قهوه‌ای روی سطح آب رادیاتور را به عنوان یکی دیگر از راه‌های تشخیص نقص در واشر سر سیلندر شناخته می‌شود.

موارد ذکر شده بالا نشانه‌های اصلی سوختن و دفورمه شدن واشر سر سیلندر اتومبیل است اما موارد دیگری نیز مانند مشاهده بخار کمپرس در موتور و رادیاتور و گرم شدن بیش از حد موتور خودرو از نشانه‌های نیم سوز شدن واشر سرسیلندر اتومبیل است.

راه‌های افزایش طول عمر واشر سر سیلندر

اگرچه واشر سر سیلندر در زمره موارد مصرفی قرار می‌گیرد و به هر حال زمانی عمر آن تمام خواهد شد اما با رعایت نکاتی ساده می‌توانید طول عمر این قطعه را افزایش دهید و مانع از خرابی زودهنگام آن شوید. این موارد به شرح زیر هستند:

  • بازرسی مرتب از سطح آب رادیاتور خودرو
  • عدم رانندگی پرشتاب
  • عدم تحمیل فشار مضاعف به موتور خودرو
  • اقدامات سریع و مناسب در زمان جوش آوردن آب رادیاتور

بعد از سوختن واشر سرسیلندر چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

چنانچه متوجه سوختن واشر سرسیلندر اتومبیلتان شدید از استفاده از آن اجتناب کنید و خودرو را در اولین فرصت به تعمیرگاه مجاز منتقل کنید. توجه کنید که بعد از ترکیب آب و روغن، روغن موتور توانایی و خاصیت روانکاری خود را از دست می‌دهد و استمرار استفاده از خودرو می‌تواند منجر به بروز آسیب‌های جدی به موتور خودرو مانند خرابی یاتاقان‌ها شود.

حتما برای تعمیر اتومبیل خود به تعمیرکاران معتبر مراجعه کنید. موارد زیادی مشاهده شده که صاحبین خودرو برای صرفه جویی در هزینه‌های تعمیر از خدمات تعمیرکاران فاقد صلاحیت استفاده کرده‌اند و علاوه بر آسیب‌هایی که به موتور خودرو رسیده است مجبور به تعمیر مجدد آن شده‌اند. شاید باور کردن آن سخت باشد اما مواردی نظیر فراموشی تعمیرکار در نصب واشر سرسیلندر نیز مشاهده شده است. همچنین از مکانیک خود درخواست کنید تا موتور و واشر را به وسیله چسب نسوز به خوبی آب‌بندی کند.

در صورت امکان لوازم یدکی مورد نیاز برای تعمیر اتومبیل خود را از کلیک یدک تهیه کنید تا خیالتان از بابت اصلی بودن آن راحت باشد. توجه داشته باشید که سودجویان همواره منتظر فرصت هستند تا از نا آگاهی متقاضیان لوازم یدکی استفاده کرده و محصولات تقلبی را تحت عنوان اصل به آن‌ها بفروشند.

ممکن است سر سیلندر خودرو احتیاج به انجام فرایند تراش‌کاری داشته باشد. چنانچه از خدمات تعمیرکاران مجاز استفاده می‌کنید می‌توانید تعمیر و تراش‌کاری قطعات مورد نظر را به عهده آن‌ها بگذارید.

در خاتمه مجدد تاکید می‌کنیم تا با رعایت اصول رانندگی و بررسی مرتب خودرو از بروز خرابی‌هایی مانند سوختن واشر سرسیلندر جلوگیری کرده تا متحمل هزینه‌های بالای تعمیرات موتور نشوید.

برای تهیه واشر سر سیلندرهای اصلی و دارای ضمانت از کلیک یدک می‌توانید از این لینک به صفحه محصولات مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *